Καταραμένο και Άχρηστο Δημόσιο:

  • Σύστημα υγείας
  • Σχολείο (και των τριών βαθμίδων)
  • Υπηρεσίες
  • ……..

και ότι είναι Δημόσιο.
Γιατί;
Γιατί έχει τεμπέληδες, άχρηστους, αργόμισθους και άπλυτους μας είχε ονομάσει παλαιότερα κάποιος σοσιαλιστής (τρομάρα του!) υπουργός.
"Ήμουνα νιος και γέρασα", που λέει και ο λαός, τα ίδια και τα ίδια. Οι ίδιοι και οι ίδιοι. Μια προσπάθεια να μας απαξιώσουν στη συνείδηση των συμπολιτών μας. Το ότι σαράντα (μιλάω για το διάστημα που το ακούω εγώ) χρόνια τώρα συνεχίζουν την ίδια προσπάθεια σημαίνει ότι δεν το καταφέρνουν. Γι’ αυτό συνεχίζουν. Και θα το προσπαθούν συνέχεια. Γιατί στη συνείδηση της πλειοψηφίας των συμπολιτών είναι καταγεγραμμένη η προσφορά μας. Γι’ αυτό και δεν θα το καταφέρουν ποτέ.

Ας επανέλθω όμως στον τίτλο του άρθρου. Είναι γεγονός ότι η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση σε αυτή την πανδημία θα ήταν ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών, ώστε να συνεχίσουν το έργο τους. Να παρέχουν παιδεία (και όχι εκπαίδευση) στους μαθητές. Αυτός είναι εξάλλου ο στόχος του σχολείου. Σε όλες τις βαθμίδες. Όμως αυτό το εργαλείο υπάρχει μόνο στη σφαίρα της θεωρίας. Από την αρχή της εφαρμογής του.anavathmisi Όσοι εκπαιδευτικοί πέρασαν από την επιμόρφωση ΤΠΕ για το Β’ Επίπεδο το γνώρισαν. Εργαστήρια με παλιούς υπολογιστές, ανύπαρκτες ταχύτητες, η πλατφόρμα να κολλάει….. Και όταν πήγαιναν στα σχολεία τους να εφαρμόσουν αυτά που έμαθαν υποδομή ανύπαρκτη. Ότι ακριβώς συμβαίνει και σήμερα. Μπαίνουν οι συνάδελφοι και κάποια στιγμή δημιουργούν την ηλεκτρονική τάξη. Κάποια στιγμή ίσως αν είναι τυχεροί θα ανεβάσουν και κάποιο μάθημα. Και τέλος.
Πάμε τώρα στο μαθητή:

  • Ας πάρουμε δεδομένο (που δεν είναι) ότι έχει υπολογιστή.
  • Ας πάρουμε δεδομένο (που δεν είναι) ότι έχει σύνδεση στο διαδίκτυο.
  • Ας πάρουμε δεδομένο (που δεν είναι) ότι εκείνη την ώρα χρησιμοποιούν λίγες χιλιάδες το διαδίκτυο

Και ούπς!!! του βγαίνει ένα μήνυμα προβλήματος. Στα αγγλικά κιόλας (τρομάρα μας).
Η κυβέρνηση διατείνεται ότι γίνεται μεγάλη προσπάθεια να αναβαθμιστούν τα συστήματα. Ας πούμε ότι ισχύει. Πώς θα λύσει τα προηγούμενα δεδομένα (που δεν είναι δεδομένα);
Έκανα μεγάλη εισαγωγή για να πω στους συναδέλφους μου, ότι εμείς θα προσπαθήσουμε να κρατήσουμε τους μαθητές μας κοντά στο σχολείο. Έστω και από απόσταση. Θα το προσπαθήσουμε γιατί αυτό κάναμε όλο το προηγούμενο διάστημα και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε. Δεν θα φορτωθούμε την αποτυχία της εξαγγελίας του υπουργείου. Δεν είμαστε εμείς οι ένοχοι όπως πολύ σωστά το βάζει ο Σπύρος Μαρίνης εδώ.
Με την έννοια αυτή θα ήθελα να καταθέσω κάποιες σκέψεις και πρακτικές.
Εμείς θα βρούμε ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος και ποια εργαλεία διαθέτουν οι μαθητές μας. Θα χρησιμοποιήσουμε όλα τα τεχνολογικά εργαλεία που υπάρχουν. Τα εργαλεία δεν είναι ούτε καλά ούτε κακά. Είναι εργαλεία. Άρα, λοιπόν, τι διαθέτουν οι μαθητές μας; Messenger, Viber, Skype, Mail, Instagram, Twitter……. ; Θα το χρησιμοποιήσουμε. Είναι πολύ εύκολο να φτιάξουμε λογαριασμό (αν δεν έχουμε ήδη). Μπορούμε να εφαρμόσουμε και σύγχρονη και ασύγχρονη τηλεκπαίδευση. Προϋπόθεση για την σύγχρονη, είναι η συμφωνία της ώρας.

Αν οι συνδέσεις είναι αργές και κρεμάνε, χωρίζουμε την τάξη σε μικρότερες ομάδες.

Όλες οι παραπάνω εφαρμογές μπορούν να λειτουργήσουν συγχρόνως και στις δύο πλατφόρμες. Να μιλάμε αλλά και ταυτόχρονα να στέλνουμε αρχεία. Αν και πάλι οι συνδέσεις είναι αργές, χρησιμοποιούμε την πληκτρολόγηση . Είτε στην σύγχρονη, είτε στην ασύγχρονη προσπαθούμε τα αρχεία μας να είναι όσο πιο μικρά γίνεται. Σκέφτηκα μια πορεία διδασκαλίας. Δεν είναι βέβαια η μόνη και σίγουρα δεν είναι η καλύτερη. Λέμε στους μαθητές μας ποιο μάθημα να διαβάσουν για την επόμενη μέρα. Τους ζητάμε να συμπληρώσουν τις εργασίες. Την επόμενη μέρα κάνουμε σύνδεση και είτε ο κάθε μαθητής λέει την απάντησή του ή την πληκτρολογεί. Έτσι πετυχαίνουμε κάτι αντίστοιχο με την πραγματική τάξη. Εναλλακτικά ή όταν αυτό δεν είναι εφικτό ανεβάζουμε εμείς τις σωστές απαντήσεις και τα παιδιά κάνουν αυτοδιόρθωση. Μπορούμε να προτείνουμε στα παιδιά δραστηριότητες από τα διαδραστικά βιβλία. Αν θέλουμε να δώσουμε τεστ ή επαναληπτικό, φροντίζουμε να είναι μικρό σε όγκο και αν χρειαστεί το σπάμε σε δύο ή τρία. Μια άλλη προσέγγιση είναι να κωδικοποιήσουμε τις απαντήσεις. Να πούμε δηλαδή ότι η πρώτη άσκηση αντιστοιχεί στο 1, η δεύτερη στο 2 και ούτω καθεξής. Οπότε τα παιδιά απαντάνε 1. ……, 2. …….. Πρέπει να λάβουμε υπ’ όψη ότι ίσως οι μαθητές δεν μπορούν για διάφορους λόγους να τυπώσουν, όπως και την πιθανότητα να διαβάζουν από κινητό, οπότε η οθόνη είναι μικρή. Αν δεν υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης με το διαδίκτυο, μπορούμε να δώσουμε οδηγίες ή εξηγήσεις τηλεφωνικά.

Στα βίντεο που βλέπετε πιο κάτω υπάρχουν δύο ιδέες για την δημιουργία μαθήματος σε βίντεο όταν αυτό είναι απαραίτητο.

Δημήτρης Φασούλας